danielbroman.blogg.se

Hej! Mitt namn är Daniel Broman, jag är 18 år gammal och kommer ifrån Oskarshamn, där jag bott i hela mitt liv. Fram tills nu. Jag har valt att lämna mitt kära Sverige för att uppleva ett år som utbytesstudent i Kalifornien, USA. På denna blogg kommer ni kunna följa min resa under årets gång.

High School

Publicerad 2014-08-16 10:45:38 i Allmänt,

Då var det dags för att uppdatera bloggen igen och det är verkligen hur mycket som helst som har hänt som jag skulle vilja skriva här. Men om jag skulle gå in på djupet på allt så skulle jag troligtvis kunna skriva en hel bok. Men jag kommer göra så att jag skriver lite mer om de viktigaste sakerna och sen kanske jag bara nämner lite kort saker som jag sett eller varit med om.

Okej vi börjar med det viktigaste, skolan. Så nu har jag äntligen fått uppleva High School i USA, och det är verkligen precis som jag drömt om att det skulle vara. Alltså precis som i filmerna med den stora cafeterian, de typiska ensitsbänkarna i klassrummen, gymnastiksalen med resultattavlan för basketmatcherna, footballarenan som kommer vara fullsmockad på fredagar framöver när säsongen dragit igång, den tydliga uppdelnngen av gängen på skolan osv. Överallt hittar man stora tryck på väggarna med skolans namn och skolans skollag namn, alltså vilken slags maskot vi har. Jag går på Cordova High och vi kallar oss för "The lancers", och något som jag snappat upp redan under dessa två dagar är att vi på Cordova tar stor stolthet över att vara just Lancers. Jag längtar tills idrottssäsongerna drar igång, för då lär den amerikanska school spiriten kicka igång på riktigt med rallys osv. Jag kunde inte ha haft 2 bättre första dagar i skolan. Alla har varit hur schyssta som helst och jag börjar faktiskt redan hitta runt på skolområdet, vilket är ganska stort då jag fick reda på igår att vi har runt 1900 elever på skolan. Något som är lite småkul är att trots att skolan har så pass många elever och det bara gått 2 dagar, så har det redan hunnit spridas rykten om att det finns 2 utbytesstudenter på skolan, då väldigt många kommit fram till mig och Adrien och frågat om vi är dem två Europeerna. Japp, rykten sprids snabbt i USA. Oftast tillkommer även lite roliga frågor när dem fått reda på att man är från Sverige, för de allra flesta amerikaner har ingen som helst aning om hur det är i Sverige. Några av mina favoriter är: Har ni läsk i Sverige? Finns det fängelse i Sverige? Är ni ett eget land? Men eleverna och lärarna här är verkligen riktigt trevliga och hjälpsamma. Är faktiskt väldigt nöjd med schemat som jag fått. Det bästa med den är att jag har idrott 4 gånger i veckan och idrottslektionerna består endast av att spela olika sporter, så det kommer vara riktigt kul. En annan kurs som jag tror kommer bli lite av en personlig favorit är kursen som jag nämnde i förra inlägget om arkitekttur och att man sen skulle få bygga det man skissat. Den heter Geometry and Construction. Alltså kommer vi läsa lite geometri för att lära oss att göra korrekta skisser och sedan ska vi i en grupp skissa upp ett litet skjul och sedan ska vi faktiskt få bygga det helt själva, och i slutet av året så säljer man det. Skjulet ska innehålla vattenledningar, elektrisitet, fönster osv, så det ska bli ett spännande ämne att läsa. Något jag märkt dock är att deras kunskapsnivå gällande matte är ganska så ordentligt låg. Vi fick en uppgift om skalor som uppskattningsvis motsvarade en C-uppgift i 9ans matte hemma i Sverige. När jag hade löst den blev jag i princip geniförklarad av lärarna. Så troligtvis kommer jag inte behöva arbeta ihjäl mig under mattedelen iallafall, vilket kan vara rätt skönt.
Något som var rätt coolt är att varje morgon innan första lektionen börjar så ställer sig alla elever upp från sina bänkar och vänder sig mot den amerikanska flaggan (som finns i varenda klassrum) och läser upp en text utantill i kör. Som jag förstog det så ska det vara som en hedring till flaggan.
Som ni märker är skolan ganska så olik skolan i Sverige och då kan listan med olikheter ändå göras mycket längre, så som att varenda kille på skolan har en ryggsäck, alltså ingen sidväska eller liknande utan en redig ryggsäck. Respekten man visar för lärare här är som skilda världar om man jämför med i Sverige, här är det miss och Mr som gäller om dom inte sagt att något annat går bra. Och för att inte prata om skollunchen. Det finns 5 alternativ att välja ifrån och det är oftast: Hamburgare, Pizza, friterad kyckling, Korv, Kycklingmacka (självklart är kycklingen friterad), om man inte väljer att ta med hemifrån.

Vad annars har hänt då? Jag fick reda på att Paul är ett stort football-fan, och inte vilket football-fan som helst, han håller på San Francisco 49ers, mitt favoritlag. Så det var goda nyheter. Football har varit ett hett samtalsämne för oss sen vi fick reda på att vi håller på samma lag och Paul har berättat en hel del historier om gamla legender och hur de olika lagen kommit till och varför dem heter som dem gör osv. Ska bli kul att få följa NFL-säsongen härifrån i USA i år.

Trots att Paul går till kyrkan lite då och då så är han inte allt för religös. Vi ber alltså ingen bordsbön eller liknande och han tar inte illa upp om ett fult ord eller två skulle slinka ut. Ganska skönt faktiskt. Jag och Adrien kommer nog troligtvis hänga med ibland till kyrkan dock för att vara med i en ungdomsgrupp. Men tydligen så har gruppen knappt ens med kyrkan att göra och den ska vara ganska så relax, så det kan nog bli kul.

Finns säkert fler saker att skriva om. Men det skulle vara kul att höra vad ni läsare där hemma vill läsa om och vad ni vill veta. Så lämna gärna en kommentar om vad du vill att jag ska skriva om och så löser jag det, facebook går också bra.

Ska försöka sova lite nu, men då jag redan sovit 6 timmar idag från 18.00 till 00.00 så lär det bli ett problem. Jetlaggad? Ja tack.
Sköt om er!
 

 


Yes, här äter man chips till hamburgare.

Kommentarer

Postat av: Peter

Publicerad 2014-08-16 11:53:50

Danne du är en klippa på att skriva och berätta. Som sagt var riktigt roligt och skönt för oss här hemma att läsa och följa :). Hur är det annars med skoltiderna och hur känns värmen i Folsom? Mycket som man skulle vilja fråga om, men vi tar lite i taget ;). Ha det bäst grabben min! Vi hörs! Kram pappa.

Svar: Tack! Ska försöka få med det i nästa inlägg. Vi hörs snart. Kram
Daniel Broman

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-08-17 11:01:28

Den bästa bloggen jag någonsin läst!

Svar: Oj, tack så mycket för dom fina orden!
Daniel Broman

Postat av: Stallion

Publicerad 2014-08-17 16:50:55

Så jävla glad för dig Danne! Riktigt kul att läsa!

Svar: Tack så mycket Robin!
Daniel Broman

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela