danielbroman.blogg.se

Hej! Mitt namn är Daniel Broman, jag är 18 år gammal och kommer ifrån Oskarshamn, där jag bott i hela mitt liv. Fram tills nu. Jag har valt att lämna mitt kära Sverige för att uppleva ett år som utbytesstudent i Kalifornien, USA. På denna blogg kommer ni kunna följa min resa under årets gång.

Jul i USA

Publicerad 2014-12-30 08:28:38 i Allmänt,

Tjena bloggen.
Har varit urusel på att skriva på senaste, jag vet. Men har haft rätt så fullt upp på senaste med finals i skolan (som egentligen inte är nån vettig ursäkt då det var grymt enkelt i alla ämnen), och sen nu massa julfirande. Men nu tänkte jag iallafall sätta mig ner och skriva lite om min första julupplevelse här borta i USA.

Så nu har jag alltså firat min första jul hemifrån, och det gick faktiskt mycket bättre än vad jag förväntat mig. Var orolig att jag skulle ha extrem hemlängtan nu under julen när man är van att vara med familj och vänner. Men i själva verket har jag knappt haft någon hemlängtan alls. Var väll något depp efter att man skypat med släkten som var mitt uppe i julaftonsfirandet hemma i huset på Svartehällsvägen på julaftonsmorgonen, men det släppte lika snabbt som det kom och efter det har jag knappt haft någon hemlängtan alls. 
Och det har jag helt och hållet alla underbara människor som jag är omkring 24 timmar om dygnet och som jämt håller mig sysselsatt att tacka. 

Så i Tisdags den 23e så åkte vi in till staden där de hade satt upp en liten isrink på torget dit man kunde komma och åka runt för skoj skull. Riktigt kul att få snöra på skridskorna igen för första gången på ett tag och glida runt lite, och det hjälpte även en hel del med att komma i julstämning, vilket jag innan hade haft svårt att få. Gillade idén med att placera en isrink så centralt för allmänheten att komma och åka lite, rätt mysigt faktiskt. 

På Julaftonsmorgonen den 24e gick jag upp något tidigare än vanligt så jag skulle hinna skypa med alla där hemma medans de fortfarande var igång och firade i hemmet. Var kul att få prata med alla igen och hälsa de en god jul, men som jag skrev tidigare så var det lite tufft att veta att man befinner sig på andra sidan jorden istället för där hemma där jag varit de senaste 17 åren på julafton. Efter skypesamtalet så gick jag in på SVT-play och hittade att jag kunde streama Kalle Ankas Jul, så låg och kollade på det innan jag drog mig upp ur sängen. Vissa traditioner kan man inte bryta bara för att man är på andra sidan jorden.
Runt 3 så åkte vi till kyrkan och då hade deppet redan släppt. Hänger vanligtvis inte med till kyrkan när Coach och Lissa åker dit. Men att medverka på en gudstjänst på julafton är en stor grej här borta i USA så följde med denna gång. Det var faktiskt riktigt trevligt och intressant att se hur man firade julen i en katolsk kyrka. Blev dock lite pinsamt när hela kyrkan går fram för att ta nattvarden (ta emot brödet och vinet) och jag är den enda i hela kyrkan som sitter kvar på min plats för att jag inte visste om det vore lämpligt att gå fram även att jag inte är katolik. Vågade inte chansa så satt kvar på min plats och tog emot alla undrande blickar istället, haha slutade bra iallafall.
Efter gudstjänsten åkte vi hem till Lissas syster för att umgås med deras familj. Det var en riktigt trevlig kväll med god mat och mycket skratt. Var lite annorlunda att äta tacos istället för julbord dock. Men det funkade bra det med. Under kvällen så spelade vi massa olika spel och bara tog det lugnt och laddade upp för den stora dagen dagen efter. (Som ni kanske vet så firar man jul den 25e i USA och inte 24e som i Sverige)

Juldagsmorgonen inleddes med att vi gick upp runt 8-tiden för att öppna julklappar. Precis som man ser i filmer så hängde det stora röda strumpor med julklappar i över vedspisen till alla oss barn. Blev verkligen bortskämd denna jul då det kändes som att jag blev helt överöst med paket hela tiden. Fick t.ex. ett par Beats av min storebror, en ny basketboll av Shay, the Bro Code som jag velat köpa ett bra tag nu av Adrien, ett backgammon-bräde samt presentkort m.m av Vance och Lissa, samt även några fina julklappar hemifrån från min familj, min kära flickvän och min kära vän Ebba + mycket mer. Var verkligen så nöjd man bara kunde bli med julklapparna. Och det verkade även som att julklapparna jag köpt var lyckade också, så det var skönt. Speciellt glad blev Coach som är ett stort fan av Vikingar när han öppnar sitt paket och hittar en Vikingahjälm, haha han blev helt i extas. 
Efter julklappsutdelningen så kom Lissas syster med familj som vi skulle fira jul med. Det blev en otroligt härlig dag och kväll med mycket spelande. Vi hann även med lite basket och pingislir i solskenet. Måste säga att det kändes lite konstigt att fira jul i 15 graders värme med klarblå himmel och sol, hade liksom shorts och T-shirt på mig. Kvällen avslutades med en omgång Monopol innan det var dags för gästerna att röra sig hemmåt. 

Sammanfattningsvis så hade jag en jul som var över förväntan. Allt tack vare min familj här borta + vänner som får mig att känna mig som hemma. Känns otroligt skönt att jag redan efter bara någon månad kommit dessa människor så nära. Är så otroligt tacksam att ödet fört mig ihop med dessa livslånga vänner. 

Hoppas alla hade en underbar Jul och att ni får ett Gott nytt år! 

Riktigt nöjd med mitt bidrag till pepparkakshuset. Hade tyvärr ingen blå färg, så fick använda vad som fanns.



Kass kvalité, men här är gänget som jag firade både julafton och juldagen med.

Inte direkt någon snö här inte.

Glad grabb med sina nya Beats.


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela