danielbroman.blogg.se

Hej! Mitt namn är Daniel Broman, jag är 18 år gammal och kommer ifrån Oskarshamn, där jag bott i hela mitt liv. Fram tills nu. Jag har valt att lämna mitt kära Sverige för att uppleva ett år som utbytesstudent i Kalifornien, USA. På denna blogg kommer ni kunna följa min resa under årets gång.

Tiden går fort när man har roligt

Publicerad 2014-08-28 06:15:08 i Allmänt,

Tiden bara fortsätter att flyga förbi i all världens fart. Det är verkligen löjligt hur snabbt det känns som att dagarna går. Imorgon går vi bara halva dagen i skolan för att på kvällen är det något som kallas "Back to School-night". Det är till för föräldrar som vill komma och kolla hur deras barns skola ser ut och träffa deras lärare i alla ämnen. Eftersom Paul vikarierat på skolan i mer än 10 år så känner han redan till alla lärare osv, och eftersom det är frivilligt så bestämde vi oss för att skippa det. Vilket jag är riktigt glad över då det inte lät allt för lockande att åka tillbaks till skolan i 3 extra timmar på kvällen. Sen är det bara fredagen kvar innan det är dags för helg igen.
  
På fredag spelar football-laget sin första hemmamatch för säsongen, så förhoppningsvis kommer jag ha möjlighet till att åka och se den. Skulle vara riktigt kul att se!
 
Påtal om football så är det fortfarande inte klart om jag kommer få träna med laget eller inte än. Det är fortfarande lite detaljer som måste fixas först, som skjuts till och från träningar, läkarkontroller, godkännande från organisationen och skolan osv. Men förhoppningsvis ska allt lösa sig inom kort så att jag får testa på att träna med laget snart.

Vad annars har hänt den här veckan då? Vi har börjat med vårat första jobbområde i alla kurser nu, så skolan har börjat på riktigt nu kan man väll säga. I Engelskan så har vi precis börjat med ett 4 veckors långt arbete som handlar om vad som händer efter High School. Vi diskuterar och gör många uppgifter om vad vi har för
planer för framtiden, college och arbetslivet. Under dessa diskussioner har jag märkt ett väldigt uppenbart samband mellan eleverna i klassen: Nästintill varenda elev vet vad de vill göra efter High School. Nästan alla vet också vilket college de vill gå på och vad de ska studera. De flesta har även en back-up plan. Att gå med i armén. Då jag inte ens vet vad jag vill arbeta med när jag blir äldre, än mindre vad jag ska studera för något på högskolan, så var detta lite som en väckarklocka för mig. Har alltid skjutit fram framtidsplaner och drömmar om vad jag vill bli osv, men börjar inse nu att det nog är dags att börja ta tag i det. Så ja, jag blev faktiskt väldigt motiverad till att börja tänka efter vad jag vill göra med mitt liv om 2 år när jag tagit studenten hemma i Sverige.
   Vi har även äntligen satt igång med Idrottslektionerna. Än så länge har det mest bestått av löpning och lite lätt styrketräning. Men när man gör det ute i 37 graders värme på en stekhet löparbana så gör det de hela en liten gnutta jobbigare. Var helt slutkörd efter bara några varv på banan + lite armhävningar och sit-ups idag, kändes ungefär som att jag hade sprungit en halv mil när jag i själva verket bara sprungit runt 1 km. Fruktar hur det kommer gå om det blir så att jag ska träna football i denna värme. Lär troligtvis dö av värmeslag eller något...
 
Tänkte svara på en fråga från en läsare som ville veta vad för slags frågor som de amerikanska studenterna ställer om Sverige. Tänkte göra det lite roligare och berätta vad dem vet, eller ja.. vad dem tror att dem vet om Sverige Har frågat runt lite på skolan och detta var top-5 bästa svaren:
 

1. Sverige och Ryssland är typ samma sak. De tycker att svenska och ryska låter likadant och folk tycker för någon anledning att jag ser rysk ut..
2. Sverige och Norge tillsammans ser ut som ett lejon på kartan. (What?!)
3. Sverige ligger i södra Europa
4. Sverige är täckt av snö året om.
5. Sverige gör fina klockor. (Han var övertygad om att Schweiz och Sverige var samma sak. Han trodde att jag drev med honom när jag sa att så inte var fallet.)
   Alla amerikaner har dock inte lika dålig koll på Sverige. Vissa kan faktiskt ett och annat. Som att vi har ett hyfsat Hockey och fotbollslag, att vi bor i norden och att vikingarna härstammar från Sverige och Norge. Träffade till och med en lärare som kunde säga "Svenska flickor" på svenska, blev riktigt chockad när jag hörde honom prata svenska måste jag säga.

Har även blivit ombedd att visa lite fler bilder på skolan och området där jag bor, så tänkte avsluta med det.

Cya soon, sköt om er!

Husets baksida


Utsikten från uppfarten

                                                                     Bilder från skolan:


 


 


Kommentarer

Postat av: Inger

Publicerad 2014-09-01 18:14:48

Spännande att läsa din blogg. Gillade speciellt att du blev geniförklarad i matte! Du vet vad min uppgift är nu när du är i Amerkat.
Sköt om dig!
Mattefröken

Svar: Vad roligt att även du hittat hit till bloggen. Kul att du tycker om den! Haha ja det vet jag allt nu! Men du och Mariette var så mycket mer än bara lärare för oss i klass 9a. Är evigt tacksam för allt som ni gjorde för oss så att tiden i högstadiet blev något som jag sent kommer att glömma!Hoppas allt är bra hemma i Oskarshamn och på kb. Sköt om dig!
Daniel Broman

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela