danielbroman.blogg.se

Hej! Mitt namn är Daniel Broman, jag är 18 år gammal och kommer ifrån Oskarshamn, där jag bott i hela mitt liv. Fram tills nu. Jag har valt att lämna mitt kära Sverige för att uppleva ett år som utbytesstudent i Kalifornien, USA. På denna blogg kommer ni kunna följa min resa under årets gång.

River Rafting

Publicerad 2014-08-25 07:39:00 i Allmänt,

Vore väldigt dumt att klaga på livet just nu. Har haft en sån löjligt bra helg! Det blev lite ändring i planerna för lördagen mot vad jag skrev i senaste inlägget. Istället för att hika runt Folsom Lake så tog Cyndie och hennes kompis med mig, några andra utbytesstudenter och hennes dotter på River Rafting i American River, som sträcker sig genom en del av Kalifornien och ut i Stilla Havet. Är lite smått osäker på vad den korrekta översättningen av River Rafting är men jag tror att det är "Forsränning" eller något liknande. För er som inte vet så går det till så att man har en stor och stabil uppblåsbar båt/flotte, eller vad man nu vill kalla det för, med åror som man paddlar ner för en flod med. Oftast har floden väldigt kraftiga strömmar vilket gör det aning utmanande ibland. Vi hyrde en båt för 7 personer och började sedan paddla ner för floden. Just American River är inte allt för strömt så på många ställen bara gled vi sakta förbi men på vissa ställen fick vi kämpa rätt ordentligt för att inte slängas över bord pågrund av strömmen. Det var utan tvivel något av det absolut mäktigaste jag varit med om. Vädret var helt perfekt och naturen runtomkring var helt otrolig. Kaliforniens natur runt floder är helt klart riktigt svårslaget. Klarblått vatten, höga klippor och höga träd överallt och lite här och där såg man stora fina hus längs med floden. Det är inte direkt några medelklassare som bor i dom husen om man säger så. Överallt på floden mötte man andra människor som gjorde samma sak som oss. Vissa gled bara igenom floden på luftmadrasser själva för att bara ta det lugnt och njuta av vädret, medans vissa var där för att festa på stora platåliknande föremål som flöt runt på vattnet. Överallt hörde man musik och alla simmade mellan varandras båtar och platåer för att umgås med varran. Det var som att alla kände alla på floden, även om man egentligen inte kände varran sedan tidigare. Det fanns en hel del platser längs vägen som man kunde stanna och lägga till på ett tag, mesta dels var det vid stora klippor som användes som hopptorn. Efter att vi kommit en bit på vägen så upptäckte vi ett stort rep som satt fastknytet i ett högt träd uppe på en klippa vid sidan om floden. Vi såg hur folk svingade sig ut från klippan i lianen och säkert 4-5 meter upp i luften och landade i vattnet. Det såg så sjukt häftigt ut så jag var bara tvungen att testa på det. Och det var utan tvekan det roligaste på hela dagen! Länge sen jag fick en så pass stor adrenalinkick av något. Efter att ha stannat där ett tag så fortsatte vi ner för floden. Det blev en hel del badande sista biten och jag passade även på att pressa lite i solen för första gången sedan jag kommit till Kalifornien. Efter cirka 3,5 timmar så hade vi tagit oss hela vägen till våran slutdestination. Jag tror hela färden var runt 1 mil lång.

Efteråt bjöd Cyndies kompis som var med oss på pizza på Round Table inne i stan, riktigt gott för att vara amerikansk pizza faktiskt. Men pizzorna här går tyvärr inte att jämföras med en underbar Smålands Special från 12an eller en gammal hederlig Roma från Robertos i Färjestaden. Saknar min kebab <3 Efter maten var vi alla väldigt trötta så vi bestämde oss för att ta Drive In-bion en annan dag. Så jag får längta lite till innan jag får uppleva det.

Allihopa drog sedan hem till Cyndie för att spendera natten i hennes hus. Vi kollade på film, snackade lite skit och spelade biljard fram tills det att vi skulle sova.

Idag har jag mestadels bara tagit igen mig efter en helg full av aktiviteter, vilket har varit riktigt skönt. Kollade när mitt kära 49ers vann över San Diego Chargers och passade även på att skypa lite med älsklingen. Annars har jag inte gjort något särskilt. Sammanfattningsvis kan man iallafall lugnt säga att jag haft en otroligt bra helg och jag känner mig mer än redo att komma tillbaks till en ny skolvecka imorgon.
 
Juste! Om ni sett på nyheterna eller läst på aftonbladert om en jordbävning i Kalifornien så kan ni vara lugna, jag klarade mig alldeles utmärkt. Jordbävningen var i en stad 2 timmar härifrån mitt i natten och även att man tydligen kunde känna skakningar i marken ända hit så lyckades jag sova mig igenom det hela. 

Eftersom att vi var ute på floden så tog jag inte mobilen med mig och därför kunde jag heller inte knäppa några bilder. Efter att ha förstört 2 mobiler pågrund av vattenskador tidigare + tappat en till i toastolen så har jag lärt mig en läxa. Men Cyndie hade med sig sin och hon var snäll nog att ta litee bilder åt mig. Tyvärr är kvalliten rätt dålig på vissa av dom, men det är bättre än inget.

Sköt om er!




 
 
 




Cyndies hus var inte så dumt.
 

Kommentarer

Postat av: Peter Broman

Publicerad 2014-08-25 13:37:41

Så underhållande och roligt att läsa om allt spännande du får uppleva :).
Bara njut och ha det så bra du bara kan.
Önskar dej en jättebra vecka!
Kram Pappa

Svar: Det ska jag, du med :)
Daniel Broman

Postat av: Ann Blomqvist

Publicerad 2014-08-26 22:10:39

Jättekul att läsa vad du får vara med om! Ta mycket kort så du kommer ihåg allt ;)! Njut av värmen , sommaren försvann för fort här hemma. Läser din trevliga blogg snart igen, var rädd om dig! Kram Ann

Svar: Det gör jag kan jag lova ;) ska bli! Ja jag hörde att det gått o blivit rätt ordentligt kallt hemma nu. Härligt! Du med. Kram
Daniel Broman

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela