danielbroman.blogg.se

Hej! Mitt namn är Daniel Broman, jag är 18 år gammal och kommer ifrån Oskarshamn, där jag bott i hela mitt liv. Fram tills nu. Jag har valt att lämna mitt kära Sverige för att uppleva ett år som utbytesstudent i Kalifornien, USA. På denna blogg kommer ni kunna följa min resa under årets gång.

Redan helg igen?

Publicerad 2014-08-23 08:32:00 i Allmänt,

Japp, tydligen är det redan helg igen. Denna veckan har verkligen flugit förbi i ljusets hastighet, känns som att det var igår som jag skrev det senaste blogginlägget när det egentligen var tisdagskväll. Aja jag klagar verkligen inte! Särskilt inte nu när jag nyligen fick reda på att Cyndie ska ta med mig och de andra utbytesstudenterna i området på en hike runt Folsom Lake imorgon och efter det ska jag få uppleva min första "Drive-in Theatre" någonsin. För er som inte vet vad det är för något så är det som en biosalong, fast utomhus på en bilparkering och istället för att sitta i biostolar eller liknande så sitter man antingen i eller på sina bilar. Efter att ha sett det så många gånger i Amerikanska filmer och serier så ska det bli sjukt kul att få uppleva det själv.  Är hur pepp som helst på både bion och hiken. Har velat se naturen här i California på nära håll ända sen jag fick reda på att jag blivit placerad här, det ska tydligen vara riktigt vackert. Så jag ska se till att ta mycket bilder imorgon och sedan ge er en update antingen imorgon kväll eller på Söndag om hur det var.
   Förstår om ni blir förvirrade när jag pratar om dagar och tider osv eftersom tidsskillnaderna är så stora mellan Kalifornien och Sverige. Troligtvis är jag lika förvirrad som er. Men det är iallafall 9 timmars tidsskillnad bakåt i tiden. Så just nu är klockan 23.10 här medans den är 08.10 hos er. Men när jag nämner tider och dagar så utgår jag alltid från klockan här i Kalifornien. Så bra, nu har ni koll på det!

Dagen har rullat på riktigt bra idag. Först var det skola och eftersom det är fredag så hade jag alla mina 7 lektioner idag. Men eftersom alla lektioner bara var 50 minuter långa och jag hade väldigt kul på de flesta så kändes det som att det gick väldigt fort. De enda lektionerna som är lite smått sega är Engelskan och Amerikansk Historia, där är det väldigt mycket termer och ord som jag inte riktigt förstår så jag får fråga en hel del. Men lärarna är väldigt tålmodiga och har lite överseende med mig eftersom att dem vet att det kan vara lite svårt för mig att hänga med i språket. Men eftersom båda de kurserna är College-förberedande kurser för de amerikanska studenterna så kommer det nog bli ganska mycket slappande för mig framöver då jag inte behöver göra "College-förberedande proven" eftersom att jag ändå inte kan söka college härifrån. Det enda som krävs från mig är att jag ska klara ett C i slutbetyg, vilket motsvarar ett svenskt E och det ska nog inte bli några problem alls.
   Efter skolan åkte jag och köpte ett amerikanskt simkort, så när jag aktiverar det så kommer jag inte längre använda mitt svenska nummer. Utan det kommer bytas ut mot ett amerikanskt så att jag kan ringa, smsa och surfa här utan att mamma och pappa får hem en räkning på några hundratusen för att jag surfat och ringt på mitt svenska nummer. Efter det tog Cyndie mig, Adrien och en annan utbytesstudent på en runda genom "Old Folsom", alltså den delen av Folsom som funnits ända sen staden grundades. Riktigt coolt att se alla gamla byggnader. Kändes lite som att man befann sig i en vilda västern film, förutom att det var fullt av bilar osv på gatorna då såklart. Men mycket av den gamla staden var faktiskt bevarat. Efter det frågade Cyndie om vi ville åka och lyssna på lite live-musik, så det gjorde vi. Förväntade mig att vi skulle till nån liten Pub med en trubadur eller liknande. Så jag blev väldigt förvånad när hon parkerade bilen vid en stor äng där runt 6000 människor var samlade och lyssnade på något lokalt band som jag tyvärr glömt namnet på och umgicks. Det var tydligen en tradition i just det området att alla samlas en kväll varannan månad eller något sånt för att umgås, lyssna på musik, äta mat, göra aktiviteter osv. Det var riktigt coolt att verkligen alla åldrar var där, allt från småbarn till gamla pensionärer och alla hade hur kul som helst. Bandet var faktiskt riktigt bra också, dom spelade väldigt blandat för alla åldrar. Roligaste var när ett "salsatåg" eller vad det nu kallas, startade framme vid scenen och gick runt på hela ängen, efter ett litet tag hade flera hundra hakat på, det var riktigt kul att vara med om!

Vill bara informera om att det ibland kan komma att dröja lite mellan mina blogginlägg, antingen för att jag för tillfället inte har så mycket att skriva om eller för att jag för tillfället har så mycket att göra att jag inte riktigt hinner med/orkar att göra några inlägg. Men jag har absolut inga planer alls på att sluta blogga då jag tycker det är riktigt kul att få dela med mig om mina upplevelser med er läsare. Så ha lite tålamod bara och håll koll på facebook eller här när det kommer nya updates. Och juste, ännu en gång, tack så jättemycket ni som fortsätter att ge mig tips på saker att skriva om. Har planer på att göra ett helt inlägg framöver där jag ska försöka svara på dom alla. Så tills dess är det bara fritt fram att fortsätta bomba mig med frågor, så ska jag försöka svara dem på bästa möjliga sätt. Nu är det snart dags att sova lite innan det är dags att stiga upp tidigt imorgon för att åka iväg till Folsom Lake.

Hoppas ni alla har det bra hemma i Sverige, vi hörs snart igen. Sköt om er!

Old Folsom
En del av området där det spelades musik

Kommentarer

Postat av: Annelie

Publicerad 2014-08-24 21:11:44

Hej! Så himla kul att få följa m på din resa via bloggen :-)! Viktor berättade om den, så jag kollade bums. Gutt att du har det bra! Sköt om dig!
Kram Annelie

Svar: Hej! Vad kul att du tycker om den :) Hoppas allt är bra hemma i Oskarshamn! Detsamma, kram :)
Daniel Broman

Postat av: alina

Publicerad 2014-08-24 22:00:46

Hej Danne!
det är så himla kul att läsa din blogg och se hur du har det! Du skriver fruktansvärt bra och det är aldrig otydligt! varför har du aldrig skaffat blogg tidigare? :D
Kan du visa lite hur du bor och hur det ser ut i skolan?
Jag vet att du har förklarat att det är som i filmer, Men kan du knäppa lite fler bilder på det?
alla i klassen saknar dig och Albert redan, det är så tomt utan er, men vi ses snart! :)

Svar: Tack så mycket för dom fina orden, uppskattar det verkligen :) Haha har inte riktigt haft någon användning för en blogg tidigare ;) Det ska jag nog allt kunna ordna, tack för tipsen! Saknar er också, hälsa gänget och så ses vi snart :) Sköt om dig!
Daniel Broman

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela