danielbroman.blogg.se

Hej! Mitt namn är Daniel Broman, jag är 18 år gammal och kommer ifrån Oskarshamn, där jag bott i hela mitt liv. Fram tills nu. Jag har valt att lämna mitt kära Sverige för att uppleva ett år som utbytesstudent i Kalifornien, USA. På denna blogg kommer ni kunna följa min resa under årets gång.

Placering

Publicerad 2014-08-07 15:56:19 i Allmänt,

Fick ett samtal imorse från Explorius (Företaget som anordnar min resa, Soft Landing Camp i NYC, värdfamilj, skola etc) imorse. De har fixat en reservplats åt mig på ett flyg som åker till New York på Lördagmorgon. Då det är väldigt många just nu som måste avboka sina platser pågrund av samma problem som jag haft (fördröjningar med visum) så är det stor chans att jag åker på Lördag. Men om det är 100% säkert får jag veta imorgon. Jag har iallfall ställt mig in på att jag ska åka på Lördag nu så att jag är redo ifall så blir fallet. Kan vara värt att nämna att mitt visum äntligen kommit också, så nu är jag helt redo för avfärd.

Tänkte att jag kunde passa på att skriva lite om hur jag ska bo i USA medans jag ändå sitter och bloggar.
Jag har blivit placerad i en stad vid namn Folsom i Kalifornien, en förort till Kaliforniens huvudstad Sacramento. Folsom består av ca 70 000 invånare och är mest känt för sitt stora fängelse där bl.a. Johnny Cash har suttit fängslad (där av låten "Folsom Prison Blues" som han skrev när han satt där) och för sina extremt varma och torra somrar. Det kommer vara runt 40 grader när jag anländer och ca 15% fuktighet. I Sverige har vi nu ungefär 70% fuktighet så ja.. ni förstår, det kommer vara rätt ordentligt varmt och torrt. Endast någon kilometer ifrån fängelset ligger huset som jag kommer bo i under den kommande tiden. Där ska jag bo tillsammans med min värdpappa, Paul och en annan utbytesstudent från Belgien, Adrien. Jag har haft kontakt med dem båda nu innan och båda två verkar riktigt sköna, så jag ser verkligen fram emot att träffa dem. Värt att nämna är att Paul är en pensionerad och ensamstående man, alltså något äldre. Men av informationen jag fått så ska han trots det vara väldigt aktiv. Även att han är pensionerad så är han fortfarande president för Lions i Folsom, han vikariar fortfarande som lärare på det High School där jag ska gå (Cordova High) och han gillar att hikea i naturen, så ja jag håller med om att han verkar rätt aktiv. Han har även barn och barnbarn som bor i Folsom. De äldsta barnbarnen är i min ålder, så jag kan tänka mig att jag kommer spendera mycket tid där också.

Jag håller er uppdaterade om det blir avfärd på Lördag eller inte. Tills dess, sköt om er!

Bilder från Folsom och Cordova High School.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela