danielbroman.blogg.se

Hej! Mitt namn är Daniel Broman, jag är 18 år gammal och kommer ifrån Oskarshamn, där jag bott i hela mitt liv. Fram tills nu. Jag har valt att lämna mitt kära Sverige för att uppleva ett år som utbytesstudent i Kalifornien, USA. På denna blogg kommer ni kunna följa min resa under årets gång.

En vanlig dag på Cordova High

Publicerad 2014-08-20 07:00:00 i Allmänt,

Okej, så många av er har ställt frågor angående skolan och hur mina vardagar ser ut. Även att jag än så länge bara gått 4 hela dagar i skolan här så hade jag tänkt förklara så bra som möjligt hur mina skoldagar ser ut och lär se ut den kommande tiden framöver. Men ha i åtanke att detta kan komma att ändras längre fram då jag kommit in i vardagen lite mer, men isåfall gör jag bara ett nytt inlägg och skriver om hur det är då.

Dagen börjar med att klockan ringer och avbryter min skönhetssömn klockan 6 på morgonen. Jag går då upp och tar en dusch, äter frukost, packar väskan och ser till att jag har allting med mig. Vid kvart över 7 får jag och Adrien skjuts av Paul till skolan, vilket tar runt 30 minuter. Eftersom Paul är pensionerad så har han alltid tid att skjutsa oss till skolan, så vi slipper ta dem klassiska gula skolbussarna som man sett i alla möjliga filmer och tv-serier, även att det hade varit rätt coolt att prova på bara för upplevelsens skull. Men vem vet, kanske kommer vi få göra det längre fram. När vi kommer fram så går vi igenom det stora campuset med alla klassrumsbyggnader och stora gräsfält för att ta oss till våra första lektioner. Varje dag förutom Torsdagar är upplagt så att jag har 7 styckna 50 minuters lektioner med 6 minuters "rast" i mellan varje lektion. Så måndagar, tisdagar, onsdagar och fredagar går jag mellan 8-15 och på torsdagar har jag bara 3 90 minuters lektioner så jag går mellan 8-13.20. Rasterna är endast till för att ta sig från det ena klassrummet till den andra. Då lektionerna är utspridda i olika byggnader över hela campus så behöver man oftast stressa lite, för att vara sen till lektionen är något man verkligen inte vill va. Det leder troligtvis till kvarsittning, ett samtal hem eller liknande. Japp, dem är aningen tuffare med det här än i Sverige. Varje dag har en 30 minuters lunchrast då man går till Cafeterian och antingen köper mat där eller äter mat som man tagit med hemifrån. Än så länge har jag bara köpt mat där, vilket de allra flesta elever gör, men jag funderar på att börja ta med eget då portionerna man får är väldigt små, så man blir inte direkt mätt. Exakt allting är faktiskt inte större i USA än i Sverige, men väldigt mycket är. Alla dagar avslutas med vad som har blivit mitt favoritämne än så länge, Geometry and Construction. Kursen kommer vara väldigt praktisk, vilket jag tror kommer passa mig alldeles utmärkt då jag mycket hellre föredrar praktiskt arbete över teoretiskt arbete. Jag har även träffat en hel del nya vänner i den klassen (man har olika klasser för varje ämne) och de båda lärarna som vi har är hur schysta som helst. En av dem ordnade tillomed ett möte åt mig med skolans Athletic Director när han fick höra att jag var intresserad av att testa på Amerikansk fotboll, så jag ska prata med honom någon dag snart. Så om jag har tur så kanske jag får testa på att träna med football-laget inom snar framtid. Men jag återkommer till det när jag vet mer. Efter skolan kommer Paul och skjutsar hem oss och oftast äter vi middag nästan direkt när vi kommer hem från skolan. Det är faktiskt vid den här tiden som det är som varmast utomhus. Oftast ligger tempen någonstans runt 36 grader när vi slutar skolan, så det är ganska så ordentligt varmt. Men man vänjer sig nog efter ett tag! Efter det så följer en ganska så avslappnande kväll med mycket tv-tittande (mestadels Football-matcher) och en gnutta läxläsning. Troligtvis kommer någon slags "After School-Activity" tillkomma så som träningar om allt går som det är tänkt med Footballen. Men utöver det så gör man inte så mycket mer som en amerikansk tonåring på vardagarna. Det är mer på helger som man hittar på saker och det är så det kommer vara för mig och Adrien också.

Så detta var en liten sammanfattning på hur en vanlig skoldag ser ut för mig. Som sagt kan det hända att jag får uppdatera detta senare, men det är iallafall såhär det ser ut just nu. Jag hoppas att jag inte var allt för otydlig i det jag skrev och att jag utlämnade allt för mycket. Jag har nämligen tendensen att göra det ibland. Men ni får som sagt ha tålamod med mig, jag är fortfarande relativt ny med bloggandet och allt. Men jag får nog ordning på allt snart ska ni se.
  Testade för övrigt KFC för första gången sedan jag kom till USA idag. Jag och Adrien tyckte att ska man göra det så ska man göra det rätt, så vi beställde in en hel låda med friterad kyckling till bara oss två och vi åt upp varenda liten kycklingklubba i den. Började nästan må lite dåligt efteråt när jag tänkte på hur mycket kalorier jag faktiskt hade tryckt i mig. Och sen började jag tänka på hur mycket skräpmat jag faktiskt ätit sedan jag kom hit. Haha, det är nog dags att börja träna lite annars kan detta sluta riktigt illa..

Hoppas alla får en grym första dag i skolan. Sköt om er!

 
 

Kommentarer

Postat av: Peter Broman

Publicerad 2014-08-20 12:56:56

Mycket och tydligt och bra skrivet :)
Jag fick svar på många funderingar och frågor ;)
Ha det bra och var rädd om dej i värmen och pilla i dej lite "nyttig" mat ibland ;)
Håller även tummarna med fotbollen :)
Kram Pappa

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela